Så kan du inreda en vårdcentral

Vid inredning av vårdcentral är det viktigt att tänka på flera olika faktorer som funktion och komfort. Det ska också helst vara ge besökare en välkomnande känsla då vissa upplever obehag och stress vid läkarbesök. Därför är det bra om vårdcentralen har en mysig och tilltalande inredning och miljö. En vårdcentral behöver också vara funktionell då det oftast är mycket information som behöver förmedlas ut till många olika personer.

Väntrum med reception för patienter med läkarbesök på en modern sjukvårdsmottagning Receptionen är det första som besökare ser när de kommer till en vårdcentral. I receptionen bör fokus ligga på att förmedla information. Det kan till exempel finnas broschyrställ med informationsblad som är lätta att se och läsa, beställ broschyrställ här till din vårdcentral. Dessa informationsblad kan informera om tjänster och produkter som vårdcentralen erbjuder.

Så skapar du en lugn omgivning

För att skapa en avslappnande men professionell miljö är det viktigt att det finns både bra belysning och sittplatser för besökare. Detta då det kan förekomma väntetider och det också ger ett lugnare intryck. Om det finns plats kan det också vara bra att ha en lugn hörna där folk kan dra sig undan om de behöver. Många vårdcentraler ser till att ha en inredning med neutrala färger som vitt. Det kan även vara en fördel att ha enstaka växter i väntrummet men även i behandlingsrummen. Växter är kända för att ha en positiv inverkan på människor då de bidrar till en lugn atmosfär.

Akvariefiskar kan ge lugnande effekt

Vissa vårdcentraler har också akvarium med fiskar i då detta anses ha en lugnande effekt på människor. Det har även visat sig att fiskar i akvarium kan minska stress och ångest hos patienter. Ljudet från vattnet kan också ha en lugnande effekt vilket har visat sig då många till exempel lyssnar på ljudet av vågor när de ska sova. Då vissa patienter kanske är stressade vid besök är det viktigt att skapa en så lugn miljö som möjligt. Det finns även saker som patienter kan göra för att få vård snabbare, det är till exempel bra att svara så utförligt som möjligt på de frågor som ställs.